Blind-Anton

 Manusförfattaren till berättelsen om Blind-Anton heter Isebell Bergman och det är hennes debut som manusförfattare. Hon är också en erfaren hobbysångerska vilket kom väl till pass.
 Bild-Anton spelades av Greger Ottosson - till vardags verksam på Västerbottens teater.
 Medverkade gjorde också Gregers hustru Louise Sund. Hon är syster till Isebell.
Framför dem Bosse Ahlnäs
 Det kom över 100 personer till byagården Erkas i Vårdöby för att vara med om premiären av Blind-Anton. Isebell hade dessutom skrivit en kortare berättelse som hette Kalvkaksbyn. Den uppträdde  Greger med efter pausen.

 Lilla ursöta Signe med sin söta mamma Elin.
Yngve, Isebells bror fanns med i publiken. Han har upplysningsvis varit ledare för allsång som givits på Erkas under flera somrar.

Info: Blind-Anton hette Erik Anders Karlsson och kom från Vargata i Vårdö. Han var helt blind och försörjde sig på att tigga. Han gjorde många resor till Åbo och andra platser i Finland och kom hem med en ansenlig bunt slantar. Det var också Blind-Anton som lånade pengar till bygget av ungdomslokalen Vårdkasen.

Isebell, som också är min syster, har gjort en rätt omfattande research som hon sedan blandade upp med fantasier. Trots att jag ju är jävig beträffande utfallet av teatermanuset och framförandet så kan jag iallafall få berätta att jag verkligen uppskattade föreställningen och att publiken också gjorde det. Det måste till en repris !
Den dråpliga lilla berättelsen som sedan följde hette Kalvkaksbyn och måste också upplevas - hur rolig som helst!

Kommentarer

Tack för alla dina berömmande ord och de fina bilderna!
En afton att minnas! :) <3 :)
:) det ja...och sedan Enklingekören till final. Jag förstår om de bubblar lite i kålan.:)
Pettas sa…
Så kul att vara med på det här sättet, fastän jag gärna hade varit med lite mera live:).
Du hade varit sååå välkommen!