Upp som en sol

foto: Eivor Lindström, Michael Björklund i Smakbyn



Micke var strålande i första avsnittet i TV4:s  kocktävling där han skar alla sillar rätt och hackade lök med frenetisk fart, vann därmed två medaljer. I andra avsnittet började tävlingen med att man skulle steka pannkakor - eller plättar -som vi säger på Åland. Dröm om min förvåning då Micke gjorde plättsmeten grymt tjock,  brände plättarna svarta och fick dem att fastna i pannan. Är det verkligen möjligt av en kock som vunnit två landskamper?

För, redan ett barn lär sig snabbt steka pannkakor och Micke borde vid det här laget kunna steka plättar i sömnen. Så, var det hela fejkat.?Måste han hem och jobba. Och så det där med såsen: Micke är ju känd för sina såser. Den sås som vann, var ju i mina ögon ingen köttbullssås.

Nu har jag inte kunnat värja mig emot min konspirationsteori om att några av såssmakarna/tävlanden gick samman i en pakt för att få bort en svår konkurrent. De anade förstås att Micke skulle laga en traditionell sås. Det var därför inte så svårt att veta vilken som var Mickes. Nu är det också fram för den unga smilfinken med mörka ögonen som gör sig så bra i TV. Men vänta: är det inte så att några förlorare brukar komma tillbaka och döma i vissa avsnitt? Kanske Micke återkommer då!


TVprogrammet är naturligtvis främst till för underhållning och att tjäna pengar och att inte för av redovisa sanningarar. Men jag är nöjd med att jag nu inte behöver titta på den tävlingen längre - ifall inte Micke återkommer.

Kommentarer