Svampigt






  Nedan finns en bloggberättelse från 2007. Tänk vad tiden går.  Men vi vet ett svampställe till i samma kommun och Bj. hittade faktiskt mycket svamp där alldeles nyligen.  Från det stället har jag ett lite skräckfullt minne av ett stort djur som kom rusande genom den täta skogen. Djuret var gråsvart.Hunden Robin sprang efter och skällde.Jag har alltid tänkt att det var en älg även om jag inte fick storleken att stämma. Det har jag trott ända tills idag då jag inser att det kunde varit ett stort vildsvin. Det var lite otäckt.

Här en berättelse från 2007:


"Att leta svamp är jättespännande. Hemma tittade vi i en Ålandskarta och beslöt oss för vilken skog vi skulle besöka. Med solen lysande över ett höstgrannt landskap körde vi in i en kuperad lantlig idyll. Vita och gråa får gick i mängder lugnt och betade i den sluttande terrängen intill välorganiserade bondgårdar. Både Bj och jag häpnades över vilken vacker by vi hittat och likaså över ett stenhus på en av gårdarna.
Vi fann den tänkta skogen och genast hittade vi gul trumpetsvamp och även en hel del gula kantareller. Vår gamla spaniel svansade nära oss för det mesta för att någon gång försvinna. Plötsligt hade hunden hittat en fälla för mårdhundar och intet ont anande gick han in i den.
Det hände inte så mycket mer än att Bj fick ut honom och vi var nog väldigt glada att vi såg det. Det hela lugnade upp sig och vi tog en kaffepaus vid stranden.
Och någon nyfiket undrar vilken by vi besökt …så säger jag inte det. Vi vill ju inte avslöja vårt nya svampställe!!:)"

Kommentarer