Lagring

Mitt vinprojekt har nu kommit så långt att jag buteljerat på flaskor. Jag är mycket nyfiken på vilken kvalitet vinet  kommer ha då jag inte haft all teknisk utrustning till förfogande. Men jag har gjort så gott jag kunnat. Vinet har ialla fall inte blivit till vinäger och vår hund som avskyr alkoholdoft skällde argt idag då jag buteljerade. å andra sidan så skäller han om vi dricker öl till maten. En bättre alkohund får man söka efter -kanske han kan bli promillevarnare i framtiden. Hundar har ju som känt en fantastisk förmåga att analysera dofter.



Då jag slangat över vinet som faktiskt såg rätt hyfsat ut, satte jag på korkar och klistrade därefter över med papper. Klistret är av gelatin  ( jag var kemist i mitt förra liv..:)).
 Lite tur har jag nog eftersom vår lilla källaren har 10 gr + och där har vi ett vinställ - som oftast är tomt. Nu är det fyllt med hoppet om att vinet ska vara drickbart till julen. Tyvärr är flaskkorkarna långa som svanhalsar men jag tror de håller tätt.  Nu är det bara att vänta och se tiden an.


Kommentarer

Anonym sa…
Tjusigt värre!

Jag har också testat att brygga vin av röda vinbär. Vinet blev helt ok och starkt som bara den, runt 17%, men det blev ingen succé, inte ens i vänskapskretsen. Tja, det blev en typ av Sangria till sommaren med mycket is, då funkade det.
Louise
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Du fick i alla fall ordentlig styrka. Jag räknar inte med dess promillen.