Fruktigt och bärigt

Fredagsmys med vintunnan puttrande i fjärrvärmeskåpet - kan det vara en bättre start på helgen. Nu är Dalbo sig inte riktigt likt längre då jag ränsat Ponthins Aronia







häck från bär och klättrat i fläderträdet för att plocka bären. Sedan färd till Byggreturen med en suzsuzuki av årgång -80-talet där personalen vid framkomsten viftade med armarna och flinade brett. Men jag fick mina vita plastbaljor.
Jag behövde inte trampa några vindruvor men äpplena skulle delas och pressas. Det gick bra med svärmors tjocka trästav hon använt att råröra lingon. ja så var det bara att slänga på vatten och jäst och någe annat vittpulver som Teddy gav mig.

Det kan inte bli bättre. Nu får massan puttra vidare..

Idag puttrar det fint och stilla och det känns tryggt att ha ordentlig balja. Över baljan har jag satt ett bomullstyg för den viktiga hygienens skull. Klinisktrent blir det nog inte menjag hoppas att det ska vara tillräckligt rent.

Kommentarer

Anonym sa…
Ett fantastiskt bärår och en försommar med en blomning av icke skådat slag. Dock har jag inte kunnat ta del av allt denna överflöd när utrymme krävs för att förvara detta. I år har jag i ändå plockat runt 10 liter hallon.
Louise
jag är imponerad! Du måste ha fantastika bärplatser. På Åland fanns det inga vildhallon iår.