Under cover

Invitligo, vita fläckar i fjäderskruden är möjligen diagnosen på den här koltrasten - för de flesta är ense om att fågeln är en koltrast.
foto:Eivor Lindström

Fågeln är daglig besökare vid mitt utfordringsställe i trädgården och visar stor beslutsamhet att jaga undan andra koltrastar. Honorna vågar sig fram, men inte koltrasthanar,småfåglarna bryr sig inte...
Mitt i vintern här på Åland händer det tråkiga saker också, som att min väninnas pappa blev utsatt för en försmädlig ficktjuv på Mattsons i Godby. Hela 500 euro försvann i ett nafs - plånboken hittades under en broviadukt vid cykelbanan. Mannen hade befunnit sig inne i affären och plånboken troligen i bakfickan...kring honom surrade en kvinna - som normalt brukar sitta utanför med ett plastburk i handen. Bevismaterial finns på supermarketens video. Polisen är mycket hjälpsam och beslutade att stoppa den kvinnliga tjuven. Men det hjälper inte mannen, med skral pension att få igen de förlorade 500 sedlarna. I min värld borde Mattsons betala honom dessa 500 e och sedan förbjuda buset som samlas där.

Världen är bra mycket fulare och brutalare än vad vi på Åland kan ana - för fattigdom är inte alltid vacker. 






Kommentarer

Pettas sa…
Så himla tråkigt för mannen med pengarna som han inte har längre. Hoppas att filmen är tillräckligt bra bevis på vem som tog dem av honom. Otäckt.
Jag tycker också det är otäckt, han hade behövt dessa pengar och det är är en man som fortfarande jobbar med sitt företag. Stackars honom.