I Gustav den III:s spår


I dag var jag på Kastelholms slott där det var salongprogram.
Dick Bergenhök klädd i tidsenliga kläder höll en personlig och detaljrik föreläsning om Gustav den III:s revolution och stadskupp 1772. Dick har en tät berättarteknik där han strör in detaljer om både väntade och oväntade händelser. Vi fick lära känna ett sjuttonhundratal som - åtminstone inte jag - kände till tidigare. Synd att inte fler personer kunde vara med och lyssna.




Här syns Dick i Kastelholms slott i Norra Längans nedre sal med publiken framför.
 Judit Deaki, på spinett, framförde bland annat Sonata A-dur K 212 av Domenico Scarlatti.
och så sjöng Tiina Nordqvist klassiska visor av Olof Åhlström som de flesta av oss aldrig hört. Vi fick absolut känslan av att befinna oss i den verkliga Gustavianska tiden. Förstås var också damerna klädda i tidsenliga dräkter.

Efter den lilla föreställningen så åkte jag och en väninna till Smakbyn på en lite kvällsmat. Det känns verkligt lyxigt att gå från slott till ett annat "matslott". Och "kungen" Micke Björklund var förstås på plats.

Kommentarer

Pettas sa…
Ser verkligen gott ut, jägarsmörgås, förmodar jag.
Så kul med program av utklätt slag, som för en tillbaka till tider som en gång var. Det kunde inte ha varit helt lätt att slänga på sig kläderna på den tiden

ha en bra dag!
Ja, det var jägarsmörgåsen! Och nä, inget för dig och mig då vi har bråttom !