Målat

Får man färger,duk och penslar i julklapp - vilket jag fick - så är det bara och sätta igång och måla. Färgerna är vattenbaserad oljefärg, lätta att tvätta men en teknik som jag är ovan att arbeta med. Motiven då?...

Damen är en mix av min farmors näsa, ögon  och mun då hon var äldre. Jag lade till unga egenskaper i ansikte och hår. Vem det är vet jag inte...julklappsgivare trodde att det är självporträtt av mig, min bror undrade om det var syster Isebell... Det blev hur som helst ett kul experiment i fler hänseenden.
   Bild nummer två är från ett foto taget i min fars fiske- och jaktstuga. Det var så han lämnade kläder och föremål efter sista gången han besökte den lilla stugan. Nu har den stora pälsen åkt till de sälla jaktmarkerna då den var full av mal och annat smått och gott. Den här tavlan var faktiskt lättare att måla. Och jag glömmer tid och rum då jag sätter igång.
Isbillen lämnades lutad mot väggen och kvar på knaggarna hänger lyktan, pälsen, skärmmössan och bössfodralet.



Gotlands vita stenar är till färgen oerhört långt från Ålands röda granitstenar och mängden slipade strandstenar är mycket mer närvarande på Gotland, det finns gott om fossil i kalkstenen För mig mycket exotiskt och spännande. Idag har jag målat detta strandminne från 2013 då vi var på en liten flygtur till Visby.






Målat 18.1 -16 Här är stranden i Visby som fossilet hittades. (det fanns massor om man tittade lite..) Tyvärr blir fotografiet av målningen inte bra utan färgerna blir inte som på tavlan.

Kommentarer