Matfrossa

Nyårsaftonen så befann jag mig med Bj. på Stallhagens pub-restaurang i Grelsby. Vi var i god tid på plats och hann med att fota den - för åländska förhållanden - mycket imponerande ljus-illumanitionen. Vi kunde konstatera att ljuskonstnären hade imponerat så stort på sin en granne att den gården också är fylld med glittrande tomtar och glasklara rådjur etc.
Men inne i Stallhagen så var bordena fullsatta och vi bänkade oss för den utlovade 4 rättersmiddagen. Efter att välkomstdrinken druckits och alla hälsats välkomna av värdparet Ekström bars den första  tallriken in som bestod av  rått kött, grönsalladpesto och konfeterad äggula och mitt på tallriken stod en stor märgpipa.
.  Mest gillade jag peston.  Sedan fick vi in en rulle vit fisk som låg i en skaldjursinspirerad sås. Mycket mustigt och smakfullt. Det dracks rekommenderad öl till de olika rätterna, själv drack jag vatten eftersom jag var chaufför. Då vi sysselsatt oss klart med att få den lilla fisken inombords så beredde vi oss på huvudrätten som var hängmörad biff. Till den supermöra biffen serverades en karamellierad mjölk/grädd-sås ihop med råstekt potatis samt grönsaker. Elegant. Och köttet var så mört så en babys kunnat ät den.... Desserten som serverade bestod av kakformad mörkchokladparfait med vanliljklickar samt lite tillbehör som jag glömt och supergott kaffe.




Vi träffade paret Gottberg som vi känner sedan länge och de föreslog att vi skulle sitta tillsammans. Det blev så trevligt. Tack för initiativet. Det är längesedan jag firat en nyårsafton så storslaget och smakfullt. Menyn kostade 65 e per person och då ingick inte dryckerna (endast välkomstdrinken). I bland kan man kosta på sig, tycker jag. Tack Bj. Nästa lördag sätter vi tänderna i Restaurang Olivens meny, då vi firar min och Matts samt hans sambo Hannas  födelsedagar. Vi fyller 7 jan, 11 jan och 13 jan. Riktiga stenbockar i familjen!

Kommentarer