Kungsfiskaren sedd från Mary

Kanalbåten Mary har nu varit vårt hem i flera dagar och vi har bott in oss så gott vi förmått. Vi är sex personer (3 par) som delar kök, minimal toalett, dusch och kojer. Vi som är äldst beslagtog kabyssen med tanke på att vi skulle var först uppe och koka morgonmålet. Det kom restriktioner efter första natten från de unga att det skulle vara tyst till kl 09.00. Det blev som det blev med det.
Staffan och Elina sov i skön dubbelsäng i mellankojen men dock med huvudet vänt mot toastolen (jag sov med huvudet i toan, sade Staffan :) Det resulterade i att jag skaffade en platsthink till potta och det fungerade bra.
Vi turades om att laga morgonmål, lunch och middagar och det blev många fina måltider ombord. Även om vi förstås åt på restaurang vid flera tillfällen och förstås dagliga besök på Puben.
Bjarne fyller på friskvatten som vi hämtade från vattenposten. Tog vattnet slut så kunde vi varken diska eller gå på toan.  Här ser vi en båt som passerar en av de många små broar som gick över kanalen. Man fick hålla tungan rätt i munnen för att styra rätt. Matts började genast att tävla mot sig själv i konsten att inte toucha brokanten! Han klarade upptåt 20 i följd vilket ansågs vara imponerande.
😊



Här öppnar sig äntligen slussen.


Vi väntar vid en sluss som ibland kunde dröja upp mot en timme innan vi var igenom. Elina och Staffan hade alltid något att fundera över.


Foto: Eivor Lindström
Först trodde vi att det var en stor blå insekt som flög framför vår båt men vi googlade och insåg att den var Europas minsta fågel, Kungsfiskaren som ville ha sällskap med oss. Den lilla fågel hade ett habitat en bit ifrån Ellesmere. Jag hade inte kameran framme då vi åkte framåt mot Withchurh men på vägen tillbaka hade jag det och lyckades fånga den. Faktiskt satt fågeln alldeles stilla och väntade att jag skulle ta min bild. Efteråt har jag dragit upp bilden för att se fågeln fullt ut.
Foto: Eivor Lindström
Här syns Kungsfiskaren sittande på grenen. Att glida fram i denna djungelartade miljö med fågelkvitter och blå kungsfiskaren som vägvisare framför båten blev en av resans höjdpunkter.


Kommentarer