Pettas frestelse

De allra flesta personer på Åland tar nog sig fram med bil skulle jag tro. Några med buss och taxi. Jag, ibland med ett litet ultra lätt sjöplan. Piloten är som känt min man.


Den sista veckan i juli firade vi med att åka till små mysiga kafeer och restauranger som ligger nära en landningsbar strand. Här på väg till Pettas kafé och gårdshandel.  Och vid inflygningen mot landningsplatsen möter Getabergens rosa granithällar medan Norrhavets vindkammar drar in över den gamla hamnens saltängar. Det är paret Uffe och Karin Eklund som driver stället Pettas. Ett både fantasifullt och praktiskt uppehållsställe där konferensare, kaffesugna och färskbröälskare samsas. Och Karin lagar en Ålands saffranspannkaka som är makalös. Med gräddglass och färska hallon på toppen. Bara det. Sen kan man fynda loppiskläder i husets butik. Själv kom jag hem med en havsgrön sammetsklänning och man kan även köpa med sig hem det hembakade mäktiga båtbrödet. Och hela stället är GMOfritt. Man kan alltså må gott på Pettas.

Kommentarer

Pettas sa…
Oj, så vackra ord! Tack,tack Eivor och Bjarne!
Nu har vi äntligen fått regn och det regnar fortfarande riktigt skönt och fint.
Eivor sa…
Helt ärliga ord:)
Och nog gillar vi regnet här i Dalbo också.
Åh vad det låter mysigt! Nog skulle det vara roligt att ekipera sig lite till hösten.
Eivor sa…
Jag borde nog inte stanna vid Pettas klädutbud. Liiite mer skulle jag nog behöva köpa på mig.
Men Pettas är mysigt hur som hellst.