Min farmors farfar och farmor

Det här foto borde jag ha sett förut men jag minns inte att jag gjort det. Nu fotograferade jag bilden ur boken Ledsöra av Bengt Häger. Men jag äger postillan som Jakob Olofsson ägde. Välläst och sliten. Alla barnens födelse skall ha antecknats där,men de bladet måste nog försvunnit.

 Men kolla på Mina. Visst är hon vacker. Och vilket fantastiskt hår hon har. Ingen kunde väl tro att denna dam var en enkel kvinna från en skärgårds ö. Och Jakob är också stilig. De fick över 10-11 barn.
En av sönerna hette Anders och var och min farmor Edith far.  Min pappa pratade ofta om honom.

Tillbaka till Lisa.

Lisas mamma Greta kom ursprungligen från smedsböle i Sund men gifte sig till Töftö i Vårdö.Nuvarande Påvals. Där dog mannen ganska snabbt och hon gifte om sig med en man från Granboda i Föglö. Hon fick dock stanna kvar på sitt änkeställe med ny man.



11 oktober 2012. Jag länkar släktutredningen där dessa personer finns. Lisa Vilhelmina kallades Mina. Hennes dopnamn är Vilhelmina Elisabet.

Kommentarer

Pettas sa…
Gamla fotografier är så vackra och brudparet är likaså. Man kan se släktdragen...du liknar på henne!

Karin:D
Eivor sa…
Nej, menar du de. Jag tycker mina kusiner Eva och Birgitta liknar:)
En Vilhelmina minsann! Jag håller med båda ovanstående + att jag vill lägga till Barbro bland de som liknar.
Eivor sa…
Ja du har hennes namn. Fast de har ju jag också - Elisabet. Hon hette eg de. Och nog har Barbro likheter. Men vilken fet frisyr..
Anonym sa…
Nog finns släktdragen där alltid!

Louise.
Eivor sa…
Vad kul Louise att du hittade in till mig. Och släktdragen... Lisa..eller kallades hos Vilhelminas släktdrag finns nog i många av oss. Hennes drag var karaktärsfasta på ngt vis.
Hej Ni har helt fel angående Jakob Och Mina, för det var så hon kallades, hon fick 14 barn men flera dog och Jakob var från Kumlingkrokarna Hälsn Tommy ps hon var min mormors morfarsmor...ds
Eivor sa…
Hej Tommy, kul att höra av dig. Men det här fotot är faktiskt äldre.

Anders var mycket riktigt gift med Vilhelmina (Mina). Och min farmor Edith var deras dotter.


Jabok (född i Kumlinge) och Lisa var en generation tidigare (man fotade redan då). Vi hörs, hälsningar Eivor
Jag la just en kommentar men det verkar kommit bort?men hur som helst Eivor, Anders fru hette Ida och Anders mamma hette Mina eller hon hette Willhelmina men kallades Mina ,detta har din farfar Johannes berättat, jag har band på det..du kanske vill lyssna?
Eivor sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eivor sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eivor sa…

Jo, LedsörsAnders fru hette Ida. Men du har rätt om Mina. Eller Vilhelmina. Det står Lisa på fotografiet - men hon hette Vilhelmina Elisabet. Varför hon kallas Lisa där vet jag inte... Jag skrev nog av från Bengt Hägers bok då jag lade ut bilden från bloggen. men nu har jag länkar hela släktutredningen i inlägget om fotot av Vilhelmina och Jakob. Mycket nöje:)
Varför jag vet detta är för att både Eugén och Johannes talar om de på bandet, så här sa Johannes:Jakob å¨Mina hett dom, o han var från Kumlingkrokarna o Mina härifrån" slut citat, jag ska tanka ned bandet på ljudfil och skicka till dig eller spela upp för dig när jag kommer till Åland...han berättar också att de födde 14 barn inte 13 som Häger sa, men att en del blev födda för tidigt.
Eivor sa…

Fint att du har bandat från Eugen berättelse. Ju fler vitat destdo bättre. jag har inte fördjupat mig i Minas liv, men det där fotot har jag inte sett förut.

Jag har dock gjort släktutredning och tagit uppgifterna från Håkan Skogsjös böcker.


Jag förstår om du häpnade när jag hade skrivit Lisa. Men jag skrev det lite väl fort i bloggen och skrev då efter vad som stod på fotot.






Spännande. Fint att Euguen finns på band.

Beträffande fotot så skrev jag ned ganska snabbt av det namn som stod på fotot. Jag var mer intresserad av att titta på paret. Men visst minns jag också namnet Mina. isebell heter Vilhelmina som sista namn:)






Hej igen Eivor kul att du har en blogg,det har väl ingen annan i släkten? Men för att runda av så heter min flickvän Mina....kul va?

Ha en Trevlig Höst Eivor och hälsa de dina Hälsn Tommy
Eivor sa…
Härligt Tommy!

Det var en fin avrundning. Din Mina är säkert lika tjusig som Ledsörs Mina. Jo, Isebell har okså blogg Den heter Toner. Finns på min bloggframsida. Tack för att du hörde av dig. Ha en skön höst du också och hälsa De dina!