Hur skall jag klä mig?

Jag har bytt kläder 5 gånger idag, då jag inte kan bestämma mig för vilket väder det egentligen blir. I går blåste det nordliga, riktigt iskalla vindar över Kastelholm. Jag hade överrumplats av att vinden kunde vara så isande kall - påminde om marsmånads snålblåst. Därför var jag alldeles för tunnklädd igår. Besökarna som till 95 procent bestod av rysktalande undrade på sin mycket knaggliga engelska om det alltid var så kallt på Åland. Normalt för årstiden svarade jag.
Idag har jag tagit med min stickade halsduk och en ylletröja, det passar nog bättre.  Kastelholms slott har uppvärmda salar men dörrarna måste stå öppna för att besökarna skall hitta in. Och igår då jag höll  på att stäng slottet hittade jag en kvinna från den ryska gruppen som stod och fotograferade i norra längan.
Hennes grupp hade lämnat slottet för mer än en halvtimme sedan. Hon förklarade att de var på vinprovning och att hon därför återvände.
Tur att jag inte låste in henne övernatten: man sköter sig redan första dagen.

Kommentarer

Lilith sa…
Du kan ju svara att Åland i alla fall har flest soltimmar i norden... :))
Eivor sa…
Ja, du har så rätt...fast idag har även den varit rätt avlägsen. Men vi har haft trevligt ändå:)
Susy sa…
Det är inte lätt att veta hur man ska klä sig just nu, det är liksom värmeväxlingar hela tiden just nu.
Eivor sa…
jag cyklade till vikingaåsens träningsskola idag. Kappa, långbyxor, yllechalen och vantar. Ändå fick jag rulla på ganska bra för att hålla värmen uppe.