Fadofantaster

"Så nu vill jag försöka hitta Eivor Lindström och höra henne sjunga! ... Occident: Jag heter Thomas Nydahl," . Jag fann dessa meningar flygande ute på nätet en dag när jag nyfiket letade på mig själv. Men Thomas Nydahl är inte helt främmande för mig för jag har använt mig av hans bok "Kärlek och längtan" då jag skrev min trebetygsuppsats i musikvetenskap våren 2006. Thomas bok är en enda stor kärleksförklaring till den portugisiska fadon. Även jag var/är nyfiken på musikgenren som är så ödesmättad och gåtfull och som bär havet i sina klanger.

Men Thomas Nydahl säger på Occident att han inte vill ta mer skit, utan stänger bloggen för kommentarer. Det är synd Thomas att du vill leka Garbo just ju för annars hade jag kunnat skriva och tacka dig för din fina bok och dessutom inbjuda dig att lyssna på mina visor som finns på bloggen ordjorden.blogspot.com Jag har inga fadosånger där utan mina egna kompositioner. Men en gång i min gröna ungdom så sjöng jag i Bysiskören från Stockholm och då sjöng vi en portugisisk fado, "Välkommen hit min dam och min herre, hur vi än har det, det kunde vart värre..."

Vi hörs

Eivor

Kommentarer