Det pyr i Bomershills smedja

Ja, nu har det blivit fart på tankesmedjorna litet här och där på Åland. Men Bomershill var först ut så vi har förmodligen hunnit längst i vårt målinriktade program. Och idéerna är många. Mitt föredrag som jag höll i samband med seminariet i Bomarsund blev en succé. Men jag återkommer med rapport från det senare. Just nu befinner sig smedjans arbetare litet här och där.Ta Börje t ex, han har fullt upp med att sköta tvilligarna och Mari, hon bakar och lagar mat till Queen Mari, den stora lyxiga båten där hon tar sina trevliga vänner med på utflykter. Stäni åter, han komponerar filmmusik och fotograferar kulturföremål från sitt fönster i den stora lastbilen. Och Sture som också är filmgalen- han skall ha semester. Då får jag göra hans arbete att putsa föremål som Isebell har förstört med sitt eldande . Ja hon tog redan ut semester efter så kort tid vid masugnen. De som återstår att tänka de stora tankarna i Bomershill är således Borghill och jag. Som vanligt , höll jag på att säga .

Mitt förslag att vi skulle exportera nedmonterade midsommarstänger till Japan gillade hon inte. "Håkin heller, dom ska stå hemma i Sundsbackarna, de har dom alltid gjort, ända sen mammas tid". "Men vi måste ju ge förslag till affärsidéer". "Jamän, mänska, tänk när japanerna får si alla asplöven, dom äter väl opp dom"....vi höll på och diskuterade fram och tillbaka en lång stund utan att komma överens. Vi fortsatte ändå samtalet med att kommentera den nya konkurrerande smedjan. "Det blir ju ingenting det. Det är ju bara politiker där, så det vet man ju hur blir. Mera pengar till nya tomma hus. " Jamen är vi inte orättvisa nu, Bomershill är inte hotad på något sätt. "Vi får se". Vi avslutade samtalet för att lämna smedjan. Men innan såg vi till att inga eldar längre pyrde i de överheta ugnarna.

Eivor

Kommentarer