Den farliga och fantastiska människan

Människan är farlig. Absolut. Oftast mot sig själv men även för sin omgivning. Hur civiliserad är den mänskliga varelsen egentligen är vi ännu i någonslags utvecklingsstadium? Hur kan man annars förklara att unga män klarar av att mörda sina kamrater, att personen inte ens stannar vid det första mordet utan fortsätter mördandet. Det är en sjuk person , det är väl klart - för målet är ju att döda sig själv och att dra med sig så många som möjligt i fallet.

Det var en mycket otäck händelse som utfördes av 18-åringen där borta i Helsingfors, Tusby. Långt borta men ändå så kusligt nära. Jag var själv på en arbetsresa till denna stad endast ett par veckor tidigare. Jag upplevde då att Helsingfors bar på någonslags byatmosfär, trots den breda trafikleden Mannerheimvägen och modernistiska hus som Finlandiahuset. Men det har hänt ännu fler, för mig, omvälvande händelser där i dagarna. I söndags dog mannen som jag spelat in 3 skivproduktioner med, endast 53 år gammal på Mejlans sjukhus. Enligt tidningarna hade dödsorsaken varit blödande magsår. Men han har givit mina toner och min lyrik liv då han arrangerade min Cd Öjord , (det går att lyssna på den på denna bloggsida) Skivan skulle nog aldrig blivit till om inte han arrangerat och producerat den. Jag är honom evigt tacksam. Tack Jack Mattson. Det är väl så att människan måhända är farlig men också fantastisk.

Kommentarer