Top Women, finanskultur

Det är hett att genusplacera i finansvärlden. Det gör Ålandsbanken på Åland som kallar sin marknadsföring för Top Women. Och den kvinnliga genuseffekten är guld värd. Det har bankens uppdaterade styrelse insett. Stolt meddelar den därför i ett pressmeddelande att satsningen nått genom massmediabruset. I hela världen, sägs det.

Det läste jag idag i min morgontidning, men erinrade mig i samma stund något motsägelsefullt. För framför mig minns jag en stor annons jag sett helt nyligen, där samma banks kundplacerare presenteras. Ett gäng unga män klädda i svart kostym, vit skjorta, slips och vaxat hår. Lite politiskt korrekt finns ändå en kvinna och ett par tre äldre män med. Visste jag inte bättre skulle jag tro att det var ett fotbollslag för yngre seniorer jag betraktade.

Blandade ledningsgrupper ger nya infallsvinklar, säger bankens manlige processansvariga i pressmeddelandet, medan han ändå påpekar att Top Women inte skall ses som ett ställningstagande i genusfrågor.

Just det, ingen könskvotering inne på bankgolvet. För 99% av bankens kundplacerare är män enligt annonsen. Ålandsbanken har en enda kvinnlig kundplacerare kvar på Åland.

I finansvärldens kulturer är allt möjligt. Man kan bejaka och dammsuga världen efter kvinnoledda företag. Därför att någon i ledningen insett att det finns ett sug i marknaden efter det. Det politiskt korrekta som affärsidé. Att jämföras med klimatsmarthandel eller solidaritet för den tredjevärlden.

Men fortfarande är det de leende vänliga kvinnorna de första man möter vid entrén i bankens huvudkontor i Mariehamn.Bankens ansikte utåt och samtidigt, misstänker jag, de lägstbetalda i kedjan.

Kommentarer