Funderingar om källor

2009-01-10. Jag har äntligen kommit mig för att redovisa litet mer källmaterial. Tyvärr så har jag lyckats med att "städa bort" info som jag sparat...Men det här är som jag minns det.

Källor som jag vill uppge är Ingvar Dahls forskning om Gillberga socken i Värmland (S). För några år sedan kunde man lätt komma in i hans utredning - men då jag ville kolla vissa källor idag så är det stört omöjligt. Allt är gömt bakom fåniga medlemsregister och jag vet inte vad...Det jag talar om är Sundsprästen (Åland)Kjellins härkomst. Kjellin var född i Kjellås, Gillberga. Om jag inte minns fel så var Ingvar Dahls forskning tagen direkt ur kyrkböckerna i Gillberga socken. Jag tog ned det till min dator, men så bytte jag program ...och vips så var det borta.

Och här är en del funderingar om kaplan Martinus Olai Hulterstadius. Död 1681 i Korsö, Brändö:

Det här fann jag under denna adress:

http://www.tomhogstrom.se/index.htm

XI:1648 Kerstin Hulterstadia

Hustru.

Far:
XII:3295 Komministern Martinus Olai Hulterstadius (- 1681)

Död:
1691 Ökne, Sillerud, Värmland, Sverige
Begravd:
1691-07-12 Sillerud, Värmland, Sverige 1)


Familj med XI:1647 Kyrkoherden Nicolaus Laurentii Gilberius (1635 - 1698)

Barn:
X:824 Christina Gillbergia (1675 - 1745)


Noteringar
Osäkra anor p.g.a. att hon heter enligt uppgift Ulterstadia, men det är troligen en felstavning. Sannolikt är Martinus Olai Hulterstaduis fader till Kerstin.


Källor
1) Kyrkobok: Värmland, Sillerud, C:1, Födde, Död, Kyrkl.räkenskaper, 1683-1699, Sidan 250.
Min kommentar:

Den åländske kaplanen Martinus Olai Hulterstadius, uppges död 1681. Har förväxlingar skett eller är åländska Martinus en son till honom?

följande finns nedtecknat om den åländska Hulterstadius
"så var deras enhälliga önskan att församlingens kaplan, Martinus Olai Hulterstadius, i stället skulle bli ny kyrkoherde. Allmogen fick sin vilja igenom: Iehronius gifte sig med änkan. (domb)Källa: Brändöboken Skogsjö.

Jag tror dock att det rör sig om samma person. Komminister och Kaplan är samma tjänst , fast i finlandssvenska sammanhang kallad kaplan. Kaplanen är hjälppräst till kyrkoherden.
Båda döda 1681. Kaplan/kommunister Martinus Olai Hulterstadius skulle kunna härstamma från gården Hult (byn?) i Gillberga, Värmland.Inte från Hultstad, på Öland.

Kommentarer