Genombrott

D Bryngel Månsson (Magni Kjellinius)

Kyrkoherde i Sund, Åland. Blev ca 63 år.

Far:


XI:1753 D MÅNS GÖRANSSON (- >1641)

Mor:


XI:1754 D MARGARETA OLOFSDOTTER

Född:


omkring 1612 1)

Död:


1675-09-21 Prästgården, Sund (Åland) 2)



Källor

1)

Brodin

2)

Håkan Skogsjö

http://sky.prohosting.com/idahl/idahlgen/t.gifhttp://sky.prohosting.com/idahl/idahlgen/t.gif


<<>


Tack för ett fantastiskt fint upplagd hemsida över Värmlands anor.Och tack till Ingvar Dahl. Det var tur att jag mindes ditt namn då kunde jag återgå till källorna och kolla dem. och fick litet nytt på vägen. Det är alltid lika spännande att finna små kärvor av en tid som varit. och vår egen Håkan Skogsjö har även dragti sitt strå till stacken..

Jag hittade alltså min den källa jag sökt efter i två dagar.

jag sökte en källa...och fanns ett hav..(Edit Södergran)



Kommentarer

bente fra Norge sa…
Hej.
Jeg er norsk og har interessert meg i min slekt fra¨värmland.Har gransket slekten bakover og finner at jeg er 9 ledd direkte ane fra Kerstin Hulterstadius og Nicolaus Nils L. Gilberius. Hvor kan jeg finne mer ut om Värmlandsslekten og Kerstin Hulterstadia som kom fra Finland
Eivor sa…
Nej, Hulterstadius är nog ursprunglingen från Sverige,..möjligen Öland.Min släktana Martinus Olai Hulterstadius död 1681 hade dock ingen dotter med namnet Kerstin. Däremot har jag troligen sett namnet Kertin Hulterstadius i det tidigare tillgängliga Värmlands herdaminne. Beträffande Nicilaus Nils L (Laurantius?)Gilbergus så kommer han troligen från Gillberga socken i Värmland. Där kom många prästsläkter ifrån på 1600-talet. Jag läste noggrant igenom herdaminnet då jag söka min ana prästen i Sund, Åland Kiellennius och fann honom i detta herdaminne. Han har namnet Kiellenius..kjellin..en latinisering av hemgården, vanligt bland präster. Som du säkert känner till så var Finland, Åland samma som Sverige ända till 1908-1909. Hälsnignar Eivor