Lodjur nära Mariehamn


-->


På söndagseftermiddagen då jag o Bj. tog en promenad över isen till Saltholmen fann vi en död svan i landkallan. Huvudet var borta och bröstet och yttersta delarna av svantassen var uppätet. Runt svanen fanns olika spår av djur som rört sig. Det ser ut som två olika spår.

Min tanke var först lodjur, men då jag jämförde med bilder på nätet liknade det även grävling. Jag tog bild på djurets gångmönster och fann att det har en rätt linjär gång. Spåren gick upp på bergklintarna på Saltholm.
I dag kontaktade jag Christer Karlsson på Ålandstidningen och bad honom titta på bilderna. På telefonen konstaterade han senare att det nog rörde sig om lodjur.Lodjuret hade tydligen dödat svanen och med klorna utfällda hade den sedan rört sig i snön runt djuret. Loduren har löptider på vårvintern. Detta djur är även känt för att bita huvudet av bytet ,plocka bort godbitarna ur kroppen och dra sig tillbaka med käket.

Visst är det spännande - men samtidigt litet otäckt.

Kolla bilderna ovan.
foto:Eivor Lindström

foto:Eivor Lindström

Kommentarer

Oj då! Det finns mycket tamdjur i Mariehamn och dess närhet.
Det gäller att vara vaksam.
I min by har de sett lo flera gånger fast de är skygga.
Jag har aldrig hört att de attackerar människor tack och lov.
Eivor sa…
Ja, man skall inte ha små söta valpar ute i snön då kan de snart va huvudet kortare