Rik och berömd

foto: Eivor Lindström
Är det intressant att läsa om andra personers inkomster. Jag kliar mig tankfullt i håret och söker efter ett ärligt svar. Väntar på den där tysta rösten som inte brukar svika mig. Men den är tyst. Det finns bara ett sätt att tolka det på. Äh..inte bryr jag mig...

Men nog gnager tankarna i alla fall. Inre rösten har vaknat till medan jag lagar dagens middag. De är sån där rödlistad fisk som jag köpt för att den är benfri och billig. Jag rör om i wokpannan.  Utvecklar mina tankar lite mer. Varför är den där och den där personen med på listan över personer som tjänat mest på Åland senaste året.
foto: Eivor Lindström

Kanske för att de är arbetssammare och för att de förstått att välja rätt i livet. De är sant, viskar min röst. Eller för att de ärvt kapital och pengar. Men pengar är inte allt säger jag högt för mig själv. Så högt att Darwin kommer tassade till mig och slickar upp en droppe sås som fallit på golvet nedanför spisen.

Snart går åter tankarna till listan som berättar om kapitalinkomst på 496.000 euro eller mer. Vi har ätit upp pastagrytan och diskat. Såå rika... Men hallå! Vad håller du på med. Rösten ryter. Inte kan du törna in på sånt. Inte va avundsjuk nu. Nä nä. Jag är väl inte det då. Men ändå....










Kommentarer

Anonym sa…
Hej!

Håller på att försöka göra mej vän med bloggar och dyl. Jag börjar med dom som står mej närmast.
Eftersom jag är litet trög när det gäller teknologi i allmänhet så har det här tagit lång tid att ta till sej.
jag har tyck att det tar alldeles för mycket plats av mitt liv.
Nåja, man väljer ju själv hur länge man sitter och glor i rutan, så jag ska börja vara mer tillgänglig.

Louise
Eivor sa…
Ja,du har tagit tid på dig. Men var kan vi träffa dig då? Börjar du med FB eller blogg..eller börjar du med att läsa våra små inlägg. Har du skaffat dig konto på Google?
Äääääääsch, baaaaaasch! Fast utan stålar helt vill man inte vara...
Eivor sa…
nänäduhållermemig
Lilith sa…
Tycker det säger en hel del om människan, om det är såååå intressant vad andra tjänar att det måste stå i tidningen...i långa listor. Nej, jag skulle gärna läsa tidningen utan sånt avund och skvallerskapande! :))
Eivor sa…
så tycker egentligen jag också. Tycker också att tidningarna kunde sluta med dessa listor. Inte läser radio och TV upp personernas förmögenheter heller.
Anonym sa…
Svårt det där med andras pengar, men jag måste erkänna att Nordeas VD som får en miljard i kr för ingenting känns tungt att tänka på.
I nästa liv vill jag bestämma.

Nej jag har inget konto på Google

Louise
Eivor sa…
My sweet Sister, Du är så klok.
Nej det är inte alls intressant att läsa om.Tycker jag.Hoppas du haft en bra helg!
Eivor sa…
Kunde tänka mig de. Jo, helgen har gått i sångens tecken. Men Bj. cyklade omkull och slog ansiktet. Fick en mega bula och ena halvan av ansiktet svullnade rejält