Feministakademin blir berömd.


De muntra damerna i Windsor - tänkte jag säga - inte riktigt, men nästan. Jag tänker på Feministakademin på Åland. Tillsammans har de en riktigt bra självbild och väl utspännt självförtroende. Jag tänker på det att utse Finlands president Tarja Hallonen till "årets feminist". Har ingen aning om ifall hon är värdig denna utmärkelse men Feministakademien slår igenom nyhetströskeln med sitt val. Om feministakademin nöjt sig med åländska lagtingsmän hade nog ingen brytt sig. Jag hittade nämligen detta urklipp och förstår genast att om Mona Sahlin lyckas med att bli Sveriges nästa stadsminister så är hon en självklar vinnare till det åländska priset "Årets feminst". Eller blir det regeringschefen Kungen?

Feministakademin

Årets feminist

8 mars 2009 kl 20:05

Feministakademin på Åland har utsett Finlands preseident Tarja Halonen till Årets feminist.
"Inte för att hon behöver vårt erkännande, men för att hon gjort klart för alla i Finland vad jämställdhet handlar om" skriver Feministakademin bland annat i sin motivering.

Mig veterligt har den svenske statschefen aldrig fått en sådan utmärkelse, inte heller statsministern.

Kommentarer