Teater i Mariehamn



I söndags tillbringade jag eftermiddagen med att se Krymplingen från Inishamaan på Stadshuset. En irändsk pjäs skriven av Martin Mc Donagh i regi av Arn-Henrik Blomqvist. Stadshusets sal är ombyggd och man ser föreställningen ur ett litet nytt perspektiv.
Det var en intressant pjäs med jämnstarka prestationer. Intrigen bestod av personliga påhopp, mobbing, mycket svordomar och grova uttryck men även om kärlek som gömdes bakom allt detta.

Jag kunde inte låta bli att skratta gott åt uttrycket : din förbannade svinpäls: mycket åländskt i Margareta Östermans mun. Maria Mäntyläs grova språk fick mig att minnas finlandssvenska killar jag kände i början av 70-talet.

Men ibland känns det fel att skratta åt människors tragik. Man kunde lika gärna gråtit.

Jag gjorde bort mig och fick tillsägelse över att jag fotograferade - och skall därför endast visa min bror Jan Nordbergs stora fötter.

Kommentarer

Var har jag sett de där bladen förr?
Eivor sa…
Och var har du känt doften av dem?