Platsen Morgon

Pilgrim


Kommer ännu en ny morgon?
Finns det något som kan kallas dag?
Kan det ses ifrån högsta berget
om jag var så hög som det.

Har de fästen som vattenliljor
eller fjädrar som en fågels kropp?
Är det gåvor från fjärran länder
jag aldrig hört berättas om?

Men, du snille! Oh du sjöman
Oh, du kloka man i skyn!
Var snäll, berätta för en pilgrim
om platsen morgon ligger utanför byn?


Fritt översatt från engelska efter Emily Dickinsons dikt "Pilgrim"

Jag hittade det engelska originalet på Bodil Malmstens blogg. Den dikten är naturligtvis mycket mer fantastisk än min översättning.

Eivor

Kommentarer

Hej Eivor
gjorde en sökning på google idag inför mitt föredrag i finska Ekenäs på lördag och hamnade av en lustig tillfällighet hos dig.
Just nu lyssnar jag till dig sjunga och jag tycker väldigt mycket om det. Hoppas du ser detta. Jag finns på thomas.nydahl@gmail.com
om du har lust till kontakt.
Du gjorde mig väldigt glad idag!
vänligen Thomas
Eivor sa…
Jag är glad över dina ord. Roligt att du gillar mina sånger. Och jag kan berätta att jag faktiskt känner till dig redan. Jag återkommer med mer detaljer på din e-post.

Eivor