Ljus för klimatet.

Samtliga fyra adventsljus tänder jag för Klimatkonferensen i Köpenhamn. Jag är nästan helt säker på att många besökare skulle behöva dessa enkla värmande ljus. För nog måste det ha varit en stor chock för deltagare från Afrika, Asien, eller Indien att komma till Skandinaviens isiga vindar. Kanske de trodde att de var utsatt för en explosionsartad klimatförändring.
Jag skulle gissa att affärslivet mår bra av det och att många extra par vantar, sockor, ylletröjor och halsdukar sålts under veckan som varit. Gott så.

Men vädret då. Kan människan verkligen stoppa uppvärmningen som pågår. Det är ett riktigt kusligt scenario om man tänker litet djupare. Koldioxiden är namnet på katastrofen, och utsläppet som måste minskas drastiskt. Och hur gör man det.
Människan lever ju på att producera tillverkade ting – som bilar, motorer, värmeväxlare, telefoner. Tv:n, datorer, radior etc. De kan vi ju inte leva utan. Eller.

Och det räcker inte att du och jag producerar mindre skräp eller att vi promenerar en halv timme till jobbet. Utsläppen är så mycket större, så mycket oändligare. En initierad miljöforskare uttryckte sig på liknande sätt

Det måste alltså till ett paradigmskifte. Något nytt eller mycket oväntat som påverkar livet för oss alla. Ja, inte vet jag. Jag tänder bara alla ljusen i advent.

Kommentarer

Pettas sa…
Ja, inte är det lätt när det är tungt, håller fullständigt med dig, men tror ändå på de små handlingarna som var och en kan göra för miljön. Alltid någonting fastän det är en droppe i havet. Den lilla människan kan göra väldigt lite men blir vi (utopi) tillräckligt många som bojkottar varor som påverkar miljön negativt osv. så ....
Eivor sa…
Jo, man fortsätter med de små handlingarna och hoppas att det är till någon nytta. Om inte annat för en själv.