Romantik på burk





foto: Eivor Lindström

Bryr jag mig om Melodifestivalen, om Letś Dance, Amerikal Idol, Halv Åtta hos mig, eller något annat program på TV:en. Egentligen inte. Det är inte särskilt värdefullt för mänskligheten.

Men jag tillhör den människogrupp som ändå inte kan låta bli att åtminstone snegla på resultat och utnämningar. Som nu ett program om "Att flytta till Italien". Romantiskt onekligen. Jag minns sången " Jag längtar till Italien". som Birger Sjöberg skrev. Vi sjöng den i skolan och därmed befästes den inre bilden om ett land där apelsiner och citroner lyser gula på träden. Och inte att förglömma Evert Taubes Italienska sånger, bland annat från San Remo stad.

jag nöjde mig idag med de bumligt stora Egyptiska apelsinera som kostar en halv förmögenhet. Men som upplagda på ett stort fat fungerar som romantik köpt på burk.

Utanför på gården är det mörkt och vitt och jag och Bj. har skottat snö var och varannan timme idag.

Jag skall absolut titta på den italienska Teve såpan.

De här apelsinerna är dock äkta apelsiner från ett fat i en restaurang i Rom.

Kommentarer