Adam vid orgeln

För ovanlighetens skull är de bara jag och hunden hemma. Bj. är på resa med det två-sitsiga planet tillsammans med kompisen och delägaren Ej. till en flygmässa i Tyskland (någonstans). De var som två små pojkar, väldigt uppspelta inför äventyret. Jag drog därför med nöje i väg till Lemland på konsert och ett efterföljande rep med kören.

Det var jätteskönt att den här gången bara kunna lyssna på musiken, inte analysera, notera eller skriva. Bara lyssna. Det var  Adam Kiss som spelade på kyrkans nya orgeln. Vi lyssnade till verk av J.S Bach, F Liszt, Ch Widor och A. G Ritter. Programmet var väl planerat och varierat. Och jag njöt. Adam är en riktigt duktig organist minsann.


Adam Kiss då han spelar i Villnius, Lituauen.

Som en liten jämförelse måste jag ändå nämna att jag hörde Adam spela A. G Ritter  och Sonat nr 1 d-moll i den stora domen i Villnius för ett par år sedan. Skillnaden låg förstås i kyrkornas storlek. Villnius kyrkan väldig och stor och St Birgitta i Lemland, liten men mer genuin. En spännande jämförelse, tycker jag.

Kommentarer

Pettas sa…
Var det "bätter" här hemma på Åland i Lemlands kyrkan, än i Vilnius?
Njut av vårsolen!