Att välja ett minne

Jag känner åter igen de där motståndet inom mig. De maler och trycker på. Jag försöker att tänka på annat, som att det var så trevligt i går kväll då vi firade poeten Georg Kåhres födelsedag i Sjökvarteret. Hade han levat skulle han fyllt 111 år.  Medan vi sjöng och talade till poetens ära tittade jag ut över Slemmerns blå vatten och såg tydligt att det salta havsvattnet börjat svala. De klingande nästan sorgset. Åtminstone kändes det så då festen var över. Inga nattliga bad längre. Bara entusiaster stoppar sina lurviga i havet då nattemperaturen sjunkit mot 7 grader .  I morse hade jag glömt min melankoli av den  annalkande hösten för först kan man ju glädjas åt mogna röda äpplen, gula tomater och blå plommon.

Men så tittar jag i almanackan och ser att det är i slutet av augusti, skolorna har börjat ...och då börjar det gnaga i  mig igen.
Bäst att blunda och minnas sommaren. Minnas de där godbitarna...Välja ett minne.


Foto: Eivor

Kommentarer

Pettas sa…
Kommer du ihåg att vi har varit tillsammans till Altarskär, när du sjöng Kåhre så det stod härliga till?
Anonym sa…
Precis. Jag tänkte faktiskt på de nu då vi hade programmet i sjökvarteret. Och du hade hade om maten...eller hur?
Jag väljer midsommaren!
Därefter en simtur i Lappvesi...
Eivor sa…
Den simturen måste ha drabbat dig då havet var som hetast, hoppas jag. Båda minnen är väl mer eller mindre blöta:)