Sandhamn i slutet av juli

Redan har den gula Gullrisbusken blommat på gården en tid och mina nypotatis är snart upptagna. Att en sommar kan vara så kort. Men vi har ju ännu varmt ute. Idag var jag och hämtade badrumsskåpet till det lilla tvättstället som skall stå i duschen på stugan samtidigt köpte jag vattenkran. Men ännu väntar vi på att vattnet skall installeras.
I väntan på det lägger jag ute lite bilder från flygturen som Bj. och jag gjorde till Sandhamn i Stockholms skärgård en stekande het sommardag i slutet av juli.

Foto: Eivor Lindström



Efter att ha tjuvparkerat planet på en privatstrand (ursäkta),- vi var 50 cm från den lovliga platsen men den var upptagen av vattenscooters och småbåtar - så gick vi på lunch till en av Sandhamns mest kända krogar. vi satt dock i en "bakficka". Sandhamn är på många sätt nästan inte verklig. Alla klicheér ser ut att samsas inom detta lilla område.




Bj. och jag fick sällskap av tre barn i tio, elvaårsåldern som betedde sig som en blandning av Lilla Jönsonligan och kungabarn. Världsvant drog de upphundralapparna då de betalade för biff, pomfrits och cockacola. Under lunchsamtalet hann de berätta att de tänkte tjäna mycket pengar i framtiden. Sopor var mest lönande ansåg killen som var den pratsammaste av dem. Lillen bredvid mig skulle lära upp sig och bli någonslags tradare på ett bolag han nämnde. Uhm. Och vilka självstyrda barn, tänkte jag samtidigt som jag förklarade att jag nog kände till Täby, Danderyd och Saltsjöbaden, som barnen kom från. Nu bodde de i en stor strandvilla intill hamnen. tillbaka vid flyget kom en försynt dam fram och undrade om hon kunde fota oss: Javisst. Ni är väkomna till min brygga nästa gång ni kommer hit sade hon och pekade på Sandhamns minsta hus som stod inklämt mellan långa gråa bryggor. Intill hennes lilla gula hus kölade miljonärsbåtarna upp invid varandra . Tack, sade vi glatt och drog sedan på gasen och flög iväg. Sandhamn är märkligt, det tycker jag.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag minns en ung baron (10- 12 års ålder)som intervjuades om sin situation.
- Det går nog bra, bara man kommer ihåg att inte skåla hur som helst vid bordet. Det är ett stort etikettbrott att ta initiativ till en skål pga. hans låga ålder.
Isebell.
Eivor sa…
Jamen de brukar ju du och jag inte ha så stora problem med. He, he.