Efter Andersudde

Min arbetsdag slutade 01.30 i natt och jag hann precis hem innan åskan drog i gång på fullt allvar. Och som det åskade, Innan hade jag varit till Andersudde för ett recensionsjobb men som förstås var skojigt att vara på. Innan kvällen var slut så träffade jag mina kusiner Kerstin och Conny med sina respektive och i brist på underhållning då vi stod i denlånga kön till bussen för transport från Andersudde så roade vi oss med litet allsång.Och Conny hade en kompis med sig som kunde sjunga endel liksom även conny - som var riktigt bra på texter. Hoppas våra medpassagerare tyckte att vi var lika roliga.

Om Andersudde:  Jag satt på en reserverad plats för press och bakom mig satt gamla och handikappade som blivit ditvisade av vakten. Det regnade ute och någonstans måste de ju sitta. Men hur som. Det slutade med att en kvinna kom skrikande på finska och körde bort de åländska äldre och handikappade och tryckte dit sitt gäng. Hon kunde inte svenska och inte engelska heller. Så kom hennes Man? och skrek åt mig "hördödu jag är medlem i en föreing som besökt kungen, vår föreninge är över nitto år gammal. Vi har bokat ett år i förväg...osv. Sedan försvann de igen. Så kom ett par av pressfolket ytterligare och skulle ha del av de 5 platser som var bokade för oss. Då dyker den finlandssvenske mannen upp och härjar på dem och mig. Sedan blev det nästan handgemäng. Då sade jag att jag inte önskade sitta i den ilskna mannens närhet utan gick och hämtade mig en regnrock och satte mig vid parketten. Och regnet slutade ju. Men man undrar hur i helsike vissa turister tänker. Usch. Summa summarum: Gamla och handikappade hade egenligen bokats i andra änden av arenan men det kände inte vakten till. Dåligt. Men vi ålänningar brukar ju försöka reda upp sådant genom att diskuttera inte genom att bete sig om om man nyss startat ett krig.

Kommentarer

Pettas sa…
Det finns visst av alla sorter i vår hage. Det växer tydligen inte enbart blåbär där.
Ha det gott i regnet!
Linda Olsson sa…
Hej Eivor! Jag heter Linda Olsson och är författare. Jag bor egentligen i Nya Zeeland, men sitter just nu i en liten stuga i Dalarna och försöker skriva på min tredje roman. Fick idag ett e-mail från en vän som ägnar sig åt släktforskning och som bl.a. utrett min åländska farmors släkt. Och där visar det sig att du och jag faktiskt är släkt. Mycket, mycket avlägset, men i alla fall. Tydligen har vi en gemensam anfader som levde på 1500-talet. Kul, tyckte jag som nu ägnat flera timmar åt att fundera på farmor istället för att skriva... På onsdag reser jag till Vårdö för att bli intervjuad som en person med rötter på Åland. Det ska bli en bok som kommer att heta "Älskade Åland", tror jag. Vill du höra av dig vore det så klart roligt... Du kan ju besöka min hemsida, linda@lindaolsson.net först och se om det verkar intressant! Jag tycker mycket om det du har på din blogg!

allt gott
Linda
Eivor sa…
Till Pettas

Jag hade det gott i regnet. sen blev det allsång i bussen med kusierna på vägen hem.
Eivor sa…
till Linda Olsson

Hej Linda. vilket trevligt besök,. Det gläder mig att avlägsna släktingar hör av sig speciellt författarinnor från Nya Zeeland. Jag har nog läst din fina bok om kvinnorna i Dalarna. vi är stolta på Vårdö att du har dina rötter där.
Tack för att du läser min blogg. Jag vill självklart träffa dig men jobbar på onsdag till 17.30 men jag är ledig torsdag, fredag, lördag. Min sommarstuga finns i Listersby i gränsen till Grundsunda.

På återseende

Eivor
En härlig kväll var det för oss som var där på fredagen! Ibland blir man bara så trött över hur folk kan vara.
Det blev mycket köande och en dam segnade ihop bakom mig på hemväg och fick hjälpas in i bussen. Huuu!
Eivor sa…
Aha, var ni där på fredagen:) Men vad tråkigt med damen. Jag hade kul på resan hem som du förstått.