Jullov

Det är jullov från min musikklass på träningsskolan och jag är hemma och tar det lugnt. Då passar jag på att läsa, virka och promenera med Darwin -  vår springer spaniel som  är väldigt förtjust i snö.

Jag fick Niklas Rådströms Månens anförvant av Matts och  Åsa Ringboms Åländska kyrkor berättar av mannen i julklapp. Den förstämda boken som är en roman med bland annat musikhistoriska- och musikaliska upplevelser där Mozart gestaltas har jag börjat läsa. Men den har ännu inte gripit tag i mig på allvar. Den stora och välillustrerade boken om åländska kyrkor kan man läsa som en uppslagsbok. Den är både vacker och historiskt intressant.
Just nu är det ännu morgonskymning och temperaturen ligger någonstan 7-8 minus grader. Då det ljusnat skall jag ut med Darwin som ju vill läsa sin "morgontidning". Det finns alltid små notiser av gul hundurin, tasspår av hund och kattor och även besök av klövdjur intill våra vandringsvägar. För en människa inte så stort värde men för en hund är det kalas att på detta sätt få läsa sina nyheter.




foto:ordjorden

Kommentarer

Pettas sa…
Hoppas att Darwin får goda läsa enbart goda nyheter idag:)
Eivor sa…
Jo, han verkade nöjd men väntar förstås på eftermiddagsposten och litet senare kvällsblaskan:)
anita sa…
Hej! Det har jag aldrig tänkt på men visst kan det vara på något sätt att läsa nyheter för hunden. Nu är det - 13 grader här och snart är det dags att gå ut med min Paxi.Som Eivor säger Paxi ska ut och läsa kvällsblaskan.Ha en bra kväll/Anita
Susy sa…
Åh va fin han är er Darwin :)
Eivor sa…
Anita, va skoj att du tittar in igen.
Ja, Darwin har nos för singlar som annonserar i tidningen. Morgon som kväll -han har verkligen koll på brudarna.

Oj, har du så kallt, vi kan ännu dra nytta av att vi har havsklimat. Isen ligger inte i Ålands hav ännu. Ha en bra kväll själv!
Eivor sa…
Susy, Darwin kråmar sig då jag berättar om din komplimang. Ge en till Hans du occkså:)
Susy sa…
Hans slickade sig runt munnen när jag levererade din komplimang...vet inte riktigt vad det betyder faktiskt...
Eivor sa…
Att han vet sitt värde bland kattdamerna:)