Sofie Asplund i Mariehamns kyrka

Om Sofie Asplund

Jag lägger ut recensionen från en lunchkonsert 2010 i juni som Sofie Asplund medverkade i. Jag hade tydligen missat den förut. Hon är en av de myckt duktiga sångarna från Åland som har stor framgång just nu då hon fått hudrollen som Maria i West Side Story på Göteborgs operan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad: Lunchkonsert
Var: Mariehamn, S:t Görans kyrka, 2010
Vem: Sofie Asplund, sopran , Mariehamn, Åland
Dag-Ulrik Almqvist, orgel, Helsingfors, Finland
Presentatör: Erland Mattsson

Marhällor: 3 stycken


Orgelfestivalen på Åland är en av Ålands mest etablerade kulturhändelser och det är den 36 gången som festivalen går av stapeln. Festivalen har med åren blivit välkänd och musiker och sångare runt i Europa medverkar gärna. Men det är lika roligt att våra åländska förmågor kan visa upp sina talanger inom denna musikform. I år är det Mariehamns flickan Sofie Asplund som debuterar som sopransolist. Sofie studerar sitt första år på kandidatutbildningen vid Operahögskolan i Stockholm.

På orgel beledsagades hon av den skickliga organisten och förbundsdirigenten Dag-Ulrik Almqvist.

Vi lyssnade till Johann Sebastian Bach och Preludium och fuga G-dur. Ett ungdomverk i snabba och energiska rörelser men med skarpare dissonanser i den avslutanden delen. En fin start.
Därefter följde Wolfgang Amadeus Mozarts välkända och närmast lidelsefulla Laudate Dominum. Och Sofies sopranröst som klingade lyriskt, med täta utsmyckningar, uppvisade ändå en skärpa och vasshet i de lägre registren. Sofie kommer troligen att i framtiden bli en av Ålands största sångerskor i klass med Jenny Carlstedt. Det vittnade detta framförande om, för inte ens då en sprängladdning intill kyrkan med kraft smällde av så påverkades Sopfies interpretation. Stiligt!

Lunchkonserter skall vara lätta till sin karaktär tycker jag, och programmet var upplagt så att publiken kunde sitta tryggt i kyrkbänkarna. Om, man räknar bort sprängdeternationen, som förstås inte ingick i programmet.

En för mig ny kompositör var den norska Trond H. F Kverno (f. 1945) och Triptychon II- tre ikoner fra ”Draumkvedet”. Den bygger på texter om Sankt Mikkjels kamp med draken, med ursprung i 1500-talet. Musiken kan inte sägas vara särskilt vacker men är ändå lyssnarvänlig. Mycket pedalgrummel i den första delen mer småpratigt i den andra för att byggas upp i en ackordisk dynamisk kamp i den tredje och avslutande delen. Lite vardaglig. Men det är ändå insprirerade att få lyssna till ny musik.

Carl Jonas Love Almqvist Songes tillhör den svenska sångskatten och nog var det underbart att lyssna till Sofies tolkningar. Mycket säkert framfört. En speciell favorit var ”Marias häpnad”.

Lunchkonserten avslutades med Alleluiasatsen Exultate Jubilate av Mozart. Solitpartierana är ursprungligen skrivna för Italienska kastratsångare. Kastratsångare könsstympades ju för att behålla kvar fömågan till höga toner även efter målbrottet. Lyckligtvis upphörde denna omänskliga verksamhet efter 1700-talet.

Nu lyssnade vi in oss i högsommarvärmes blomsterprakt som väntade utanför, till Sofias koloratursång som svingade sig upp ända till ett avslut i tonen höga c. Sofie har verklig stjärnglans i såväl röst som i sin personlighet.


Eivor Lindström


Artikeln är publicerad i Ålandstidningen





Kommentarer