Plommon





 Några dagars digitalavhållsamhet (nytt modeord) fick mig att titta ut i trädgården och inse att plommonträdet dignade av frukter. De behövde skördas.  Idag har jag därför skuttat upp och ned på stegen med fruktväskan hängande över mina axlar. Vädret var dock rätt  opålitligt  då regnet skvättade rätt ofta. Men solen värmde skönt. Och ännu finns det många plommon kvar. De sitter högt uppe i trädet eller på grenar som lutar  mot grannens garagetak. Det känns lite pinsamt - men grannarna klagar inte. Varsågod och kör med självplock, kära grannar.
Men vad gör man med alla dessa frukter då de har så kort hållbarhet



Kommentarer

Pettas sa…
Du halverar dem och tar bort kärnan,och kokar en lätt sockerlag som du häller över dem innan du påtar in dem i frysen i lagom stora förpackningar.
Annars är ju plommonmarmelad gott.
Lilith sa…
Mitt träd dignar likadant, men alla plommon är fulla med odjur!!! Har varit så senaste 5-6 åren och nu sågar jag ner trädet! Orkar/vill inte hålla på och spruta gift...
Eivor sa…
Pettas: Tack för receptet. Jag har tänkt lägga in i sprit också...

Lilith: va synd att dina plommon är så angripna av odjur. Och du gör nog rätt i att såga ned det ...och giftbespruta är ingen bra lösning.
Anonym sa…
Marmelad, sylt, saft eller vin:)
Det blir ett bra äppel år i år också har jag sett bakom torpet! Hoppas du kom upp i morse!Linda
Eivor sa…
ja, de gjorde jag:)