MISE-ett åländskt exempel

Inlägget startade med en kommentar till bloggen  Toner   som  publicerat ett inlägg om MISE som i dagarna sänt en miljökalender till MISE-hushållen på Åland:


Jag har putsat lite på kommentaren:
Ja, jag vet inte vad jag skall säga...utan att verka alltför gnällig. Men,men..(jag har inte fått kalendern ännu). Varför måste ett kommunförbund  ha som mål att berika ålänningarna med administrativa hjälpmedel?? Är det inte insamlandet och förbättrandet av avfall som är det primära? 


Frågan är om vårt område Åland tar hand om sina sopor bättre idag än för 10 år sedan. Jag är fortfarande tvivlare då jag ser mig omkring.  Under dagens vandring i skogen bakom flygfältet låg det mängder av sopor dumpade i skogen. Då menar jag inte personer som fört rester av häckklipp och trädkvistar att förmultna i skogens sköte utan plast, metall och glas som har betydligt längre avklingningstider. Liksom bildäck. Det var vad som var mest i ögonfallande. Något känns riktigt fel. Och är en papperskalender  så klimatsmart ? 


 Miljökalenderna är budgeterad till 11.800 euro exklusive moms. Nej jag tycker att kalenderpengarna kunde lagts på att betala verksamhetsskulderna inom MISE.  För MISE fick inte lov att höja grundavgiften 2012. Bra för hushållen förstås. Blir det företagarna som betalar resten då?

Kommentarer

Pettas sa…
Bra funderingar Eivor!
11 800 euro exl. är mycket pengar som kunde ha använts på bättre sätt.
Eivor sa…
Det var min första tanke då jag läste det i tidningen. Någonstans känns det som om någon missförstått något.
Uffe sa…
Kalendern har en historia. Den tillkom som ett sätt att sprida info om sortering och återvinning och gjordes med egna bild- och textresurser som lågbudgetprojekt i tiden. Det var tryckningskostnaden som tillkom! Bra mycket billigare än en massa annonser och fyllde sin funktion. I dag köper man tjänster, därav priset!
Eivor sa…
Korrekt: Visst minns jag att det började som information till hushållen. Okey så. Men idag då större delen har tillgång till webben så är det enkelt att informera sig om man har några frågor. Jag ställer mig fortfarande tvivlande till kalenderns nödvändighet.