Skator

Våren är högtid för svartvita skator. Hela fyra stycken kommer glatt kraxande och flaxande till vår trädgård och söker hemvant sig till favoritplatserna. Ett av paren paxar på de två gräskomposterna som innehåller allt från förna, granris, hundhår, eller torkade löv. Boet skall finna sin plats, prepareras och slutligen färdigställas.
Jag har aldrig haft några problem av dem kanske för jag inte lägger ut vare sig silverskedar eller silverskålar att stjäla. Skatorna väcker vårkänslorna - skarpt som en kyrkstöt.

Min vår befinner sig just nu i ett stadium som vacklar i tron på liknande sätt som en tonåring inför mammans råd. Men hörru, nog vet jag hur snabbt  tulpanerna kan skjuta upp ur jorden och nog vet jag också när ribesbuskens rosa blommor skall svälla upp.

Kaxig är våren. Men tiger nog stumt då snön åter faller över spirande grönska. Åjo, nog vinner våren till slut även om det varje år är några växtindivider som fastnat under ytan i svart, kall jord.

Å skatorna, de har inga problem med kölden. Hoppflyger bara till någon varm vrå samman med  sina frackklädda kompisar där de forsätter sitt kraxande.


Kommentarer

När kyrkstöten slår till är det vår!! :)) *antecknar*
Eivor sa…
Jag vet inte var jag får alla ideér från, är nog lite konstig.