Virkat och stickat






 I stadsvåningen på Åsögatan har Matts fått en moster /gudmorsgåva som både värmer och pryder. Matts ligger ofta tillbakalutad mot mormorsrutorna. Om han skulle få kallt kan han dra en hemstickad pläd om bena. Den har hans mor (Eivor) stickat. Pläden som är av äkta åländskt fårull skulle blivit tröja till Bjarne. Till min fasa upptäckte jag att den blev alltför stor och avslutade arbetet. I fjol till julen gjorde jag den till julklapp åt Matts.
 Matts sambo Hanna är också en stickfantast, som stickar både kjolar och koftor. Det uppskattar jag förstås. Nedan ses den grå och blå tröjan som jag stickade till Staffan i augusti/september. Gjorde den sista monteringen på Åsögatan. Så det är bara att hämta den där för Staffan. I morgon skall jag iväg till Ulfsbygård och köpa på mig lite äkta åländskt garn. Det finns beställningar inom familjen..

Kommentarer

Vah? har du redan Staffans olle klar??!
...och säljer man åländskt garn i Ulfsby?
...och vad "SJUKT" (som ungdomen uttrycker det) snygg pläden var.
...och så roligt att jag fick se dynan på plats! :))
Eivor sa…
Ja, ollen är klar. Det var lite trix att få den bra kring halsen. Och i Ulfsby säljs garn. Jag åker dit så snart de öppnar i morgon fredag kl 11.00. Pläden, är nog snyggast på soffan. Om det skulle varit en olle hade jag fått leta efter en häst... och jag förstod att du skulle uppskatta att få se kudden på plats.:)
Anonym sa…
Kul att smygkika in Matts vardagsrum. Ni är för duktiga sjäv så har jag slutat med allt som är monotomt, dit hör stckning ock virkning. Jag vill gärna se resultat ganska direkt, därför gillar jag min symaskin.
Louise
Susy sa…
Duktig Eivor, ett så stort projekt som en pläd skulle jag nog aldrig få klart!
Eivor sa…
Men va ni tar i...inte är jag så duktig. Det är bara att röra fingrarna..Inte speciellt monotont.