Smörknivs dikt




En smörgås vill nog ha en stillsam kniv
att breda över smöret
Inte skaft av hårt och iskallt stål
Vill ha en kniv som duttar mjukt
och ler med träets ädla ådring
Men i mitt hus är träsmörkniven sönderdiskad nött och använd

Ute växer en syrenberså mot höjden
Ingen punsch har druckits där på länge, ingen sång har sjungits
Regnet fyllde vattentunnan
Grenar fermenterades av fukt och vind En doft
av längtan dröjer ändå kvar

Dags att klippa ned vår lövskogssal Att beskära till föryngring
Att förpuppas under vass behandling 

Smörknivsämnen från syrener fyllde ytan mellan
stubbarna och hagtornshäcken
Så jag prövade den svåra konsten ett tälja till en kniv

Därför ligger nu i lådan för bestick en liten träbit med aning av en doft
Eteriskt svaga pustar från syreners vita blommor
hänger ännu kvar
Och med träets åldersringar spjälkta ned på längden
Till att brukas som en
smörkniv

Mjuk att hålla i min hand





Eivor Lindström


Kommentarer

Eivor sa…
:) Kul att du "gillar". Jag är med i facebokgruppen öppna dikter och skickade in denna dikt. Passade på att klistra in den hit ocksp:)
Om jag någon gång kommer att återfödas som ett verktyg så vill jag nog bli en smörkniv av syren.
Utan att smöra alldeles för mycket måste jag säga att den ser bra ut.
Eivor sa…
:) haha...de va bra:)..har du kommit med i öppna dikter
Anonym sa…
Är inte syrenträ giftigt och olämpligt till slevar och skålar och dylikt?
Eivor sa…
:)Inget jag hört tidigare. Jag kollade på webben och nog används syren till brukföremål.