Ålandsskuta




Här står min pappa Karl Nordberg till vänster och hans kusin Eugen Åberg nära intill. Enligt traditionen med armarna i kors. Intill sitter en dragspelare - som jag tror är från Sottunga. Pappa gick på segelskutor på Stockholm och jag minns att han pratade om att de hade last till Kvarnholmen. Troligen var det vedlast. De gick även in i Mälaren och de städer som ligger där. Jag har fått kopian av Conny Andersson, som oxå undrade över om jag visste var platsen kunde vara. Fartyget hörde hemma i Föglö Degerby.

18.2-14 Nu har jag kommit en bit längre i forskningen om denna skuta. Den heter Saga och kommer från Föglö. Ägaren kallades Storgrunnaren också han från Föglö. Det är min mamma som berättade det. Och dragspelaren heter Gunnar Johansson och kom från Sottunga.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag minns inte att jag sett den där bilden. Den är så himla fin!!
Louise
Jag skickar över den till dig! Den är fantastisk, tycker också jag.