Svart-Teveruta

foto:Eivor  Lindström




Okey, min Tv är ordentligt dammig, men så är det i bland då vårtrötthet och vinterslöheten slår sig till ro i huset. Men den är trots allt inte så dammig att den inte kan berätta om hur min TV 3 sändning sett ut allt sedan OS i Sotijy lagt sig som vulkanisk dimma över hela Europa.

MCA i Mariehamn tycker att vi delägare ska vara nöjda med att inte kunna få ha sett TV 3 på tre veckor. Vilken annan leverantör skulle kunna ta betalt utan att leverera, för nog är det så som nu sker.
Åländska myndigheterna står helt flata i tv-frågan. Som tröst låter man landskapsägda Ålands Central Sjukhus skicka finskspråkiga morgonsportstudior och program med finska OS-kommentarer för oss väntande patienter.

Jag måste säga att jag nog tappat tron på ålänningarnas stolthet över sitt språk och sin kultur. Det är inte så att idrott och OS står över folkrätten och språkstatus. I annat fall så säger jag upp mitt TV-svtal med MCA då de ju inte levererar vad de lovet.

Och vill MCA ha någonsslags trovärdighet alls  kvar imina ögon - så ska man kompensera oss för den svarta TV-bilden på TV3  som pågått i snart 3 veckor.

Kommentarer

Susy sa…
Men sena kvällar och nätter kunde ni väl se 3:an va?
Och imorgon är sista dagen på nojset, äntligen!
Det var bara i början som de sändes, sen har det varit svart i rutan. Men troligen har 3:an haft ett urusent utbud undertiden. skönt att OS-eländet snart är över. Påminner lite om fågelskytte tiden i maj förr - då var också alla karlar försvunna - fast i en månad. skönt att den tiden också är över:)
Anonym sa…
Dumheter dom har för sej med tv 3 utbudet.
Fast jag är delad när det gäller fågelskyttet, jag är galet förtjust i smaken av sjöfågel.

Louise
Ja, det där med TV på Åland är kompliserat och kommer bli än värre. Vi och (svenskfinland) kommer snart att befinna om bakom en digtal-Berlinmur. I 3 veckor har jag inte kunnat se tv-3 men måst som sagt betala för det. Det är det som är det mesta felet.

Sen de där med fågelkött. Det är många år sedan jag åt det. Men det tar nog slut här, för Gudingarna håller helt på att du ut i Östersjön - inte kan man skjuta dem hör heller..I fall man får se dem. De dör säkert av något miljögift.