Kyddigt i Maxinge

I Maxinge Center hittar man också  den kryddiga butiken Puneh Oriental som jag handlat i under många år - jag kallar mig lite pretto för stamkund. Ägarna  kom från Iran till Åland som internationella kvotflyktingar.Ett gott exempel på hur influenser utifrån världen ger nya upplevelser åt ålänningarna.












Vackra tekannor möter då man stiger in i affären och passar väl ihop med starka kryddor som curry och tandori. Den som gillar att laga kinesisk mat ska definitvt inte glömma att besöka Puneh Oriental.


Ett stort utbud av nötter, kex och godsaker finns och Mercedes Winqvist utsökta choklad kan också inhandlas här.  Mums vad mycket gott det finns.  Själv valde jag att vid hemkomsten tillaga kyckling med lime och timjan som på tallriken fick sällskap av en kryddstark tomatsås.

 Först lade jag kycklingen i limemarinad och strödde på lite, salt, curry och tandori sedan rullade jag skivorna i plastfolie och kokade dem en kortare stund. Därefter på med ost och timjan för gratinering i ugnen. Under tiden kokade jag en tomatsås med tandori och lite chili,
 slutligen toppade jag med lite naturell youghurt från ÅCA och mexikansk majsschips från Puneh Oriental. Det smakade riktigt gott. Min man som kom hemflygande från England gillade också rätten. Just de, det var inte särskilt svårt att rulla kyckling skivorna i forliepaketet. Värt att försöka.






Kommentarer

Pettas sa…
Gottigottgott!:)
Tack:)Jag blev glatt överraskad att det var så gott. Jag ska förstås göra om anrättningen och bli bättre på den. Kanske med mer tillägg. Men bra mat för mig som försöker slanka ur mig lite...:)
Ahmad sa…
Det var en intressant blogginlägg. och ett nytt spännande recept! Maten ser mumsig ut :)
tack Ahmed...det är du som har inspirerat mig till den goda maten:)
Förlåt Ahmad heter du ju!