Det har jag gjort i helgen

  Eivor och Bjarne i spegelbild från ett utekonstverk
foto:Eivor Lindström
Det senaste veckoslutet var som bekant fyllt av bjudfester ihop med festyriga ungdomar. Vädret satte dock stopp för långa sittningar i lummiga trädgårdar medan söndagen bjöd på strålande sol. En vandring kring Svibyviken tog då över en timma för mig och doggen – jag träffade flera bekanta som villa prata en stund i solen. Bland annat en kille, bekant från min ungdom, som utrustat sig med en stor sparkcykel. Det var en ”häftig” grej, påstod han, dessutom kunde han åka fort. En form av skytecykel.

Jag har även hunnit med att se filmen Den innersta kretsen, originalet The Good Shephard av Robert De Niro (från 2006) Han spelade själv med i en av rollerna. Genren är drama/thriller där vi får insyn i CIA, speciellt i tiden för Grisbuktsinvasionen. En underhållande och välgjord film med ett fantastiskt sceneri. Lite i stil med Tomas Alfredsons Thinker, Tylor, solider spy från 2011. Fin stämning där Angela Jolie fanns med som hustru till Matt Damon som hade huvudrollen. Inte Angelas bästa insats men ...okey...

Verkligheten ligger ofta inte långt från fantasierna tänker jag då man idag åter förses med nyheter om visselblåsaren/spionen Edward Snowdon som nu sökt asyl i Brasilien.

Hoppas han kan få det, för hem till USA är han inte välkommen. Det är generande att ta hem honom utan att bestraffa honom. I De Niros drama-thriller löstes problemet enkelt – man såg till att personer drabbades av plötslig död, något Snowdon förstås försöker undvika. Han behöver nog en skyddsängel.

Kommentarer