Utecaféer på Söder igen.


Lite försiktigt tog jag upp kameran och tryckte iväg några klick. Motivet var lattemammor vid ett utecafé i Söders hjärta. Det är numera lika självklart för en nybliven mamma att träffa andra mammor över en latte som för deras mormödrar att uthärda i total ensamhet, åtminstone de första månaderna. Lattemammorna ger liv åt staden och jag tror inte att någon babys mår dåligt av lite kaffeångor.





 Längre ned vid Nytorget sitter ungdomar som kanske har arbete och egen ekonomi och då jag vände tillbaka mot Medborgarplatsen längs Katarina Bangata strosade jag förbi nya varianter av utecaféer. Mycket har verkligen förändrats på 30 år.


Röda pittoreska trähus från Söders antika tider finns bevarade och så hittade jag Björn Eldhs målning i en väggnich som förr bildligt beboddes av grafittimålaren, signaturen Höken. Eldh är förvisso mer kommersialiserad. Jag saknar Hökens vackra kvinnogestalt.

Kommentarer