Läget?

Upp i norr flockas snöovädren i mängder och SMHI ger klass 2 varningar . Då ska man ha bra vinterdäck och köra intelligent och lugnt. lite längre ner här i Ålands hav så har det varit gråväder sedan flera dagar. Regnet skvalar  och vindarna rycker och sliter i väggar och tak. Det brakar och sliter lite varstans.Då kan det skönt med en liten brasa.

Utöver vädrets makter så kämpar folk på Åland just nu också i ett flertal olika intressegrupper. En stor grupp är kampanjen för en ny Vårdö bro och så en trolig strejk inom vården.

Själv är jag en person som inte har studerat teknologi så om Vårdöbrons tillstånd vet jag inte särkilt mycket, mer än vad jag ser då jag kör över den eller under med lilla snurrebåten. Jag är förstås också tacksam över att jag kommit helskinnad över varje gång jag kört där.  Att bron finns är ett måste, det är utom all tivel, många människor är dagligen beroende av den.

Den andra guppen är alltså sjukvårdare och sjuksköterskor som hotar med strejk. Alla skriver vi under på att vi måste ha fungerande sjukvård. Det är oerhört viktigt. Alltså behövs pengarna som tas från den åländska årsbudgeten till både broar och sjukvård. Så just nu konkurrerar hårda och mjuka värden med varandra. Tyvärr verkar det som om många tror att man kan driva idelogisk politik av dessa motsättnignar. Nästa år är det valår på Åland och jag tycker att det börjar märkas. Många kommer bli ovänner - en tråkig utveckling.


 De flesta har det gott ställt på Åland, men många lever också under knappa omständigheter.
foto: Eivor Lindström
Unikt för Åland- som är ett självstyrande område  - är att vi inte har "statsskulder" inga tomma lador, dock få eller inga reserver. Och eftersom vi inte har egen ekonomisk behörighet (det är Finlands behörighet) så delar vi förstås indirekt den skuldbörda Finland har. När slevarna sätts ned i grytan är det många som vill vara med och röra om..

Kommentarer