Partiell solförmörkelse

foto:Eivor Lindström

foto:Eivor Lindstsröm
Kusligt. Möjligen - men mest spännande ändå var det att se ännu en solförmörkelse på jorden. jag har numera sett ett flertal. Den första i småskolan med vaktmästaren som sotade trasiga fönsterglas för att eleverna skulle få se naturfenomenet. Om jag minns rätt så var min förtret över att måste ställa mig i kö för att hålla i sotiga glas större än glädjen att se ett himlafenomen. Jag var definitivt för ung och barnslig för det. Men efter det har jag sett flera fina förmörkelser.
Dagens solförmörkelse blev nog ett fjasko därför att moln och dis skymde föreställningen. Intressanta foton gick dock att ta ändå. Ett tog jag som spegelbild i dörrglaset till grovköksingången - då blev det tre solar. Men här ser man månen som ännu skuggar solen. Glatt hoppas jag ändå få se nästa solförmörkelse .

Kommentarer